⬇ Där kan du komma till min..

25 januari 2016

Första terminen i High School

Imorgon börjar andra terminen av High School så tänkte tat det kanska var dags att skriva lite om the classes jag tagit denna termin och bara lite allmäna skillnader mellan High School och svensk skola i allmänhet.

Först och främst borde jag kanske skriva om de olika kurserna jag tagit och lite om en vanlig dag.


6.30 - vaknar jag, gör mig iordning och äter (oftast) frukost. 
7.30 - Vi lämnar huset, vår värdpappa kör oss varje dag vilket jag är otroligt tacksam för. Ibland kan han inte köra och då brukar jag fråga någon kompis. Det tar ungefär 7 min till skolan.
7.37 - Vi kommer till skolan
7.45- 8.39 - Drama
8.45 - 9.39 - Choir
9.45- 10.42 - American Literature (anledningen till att denna lektionen är några minuter längre än de andra är för att det är pledge of allegiance och announcements under några min)
10.42-11.21 - Lunch, den äts oftast med Mallory eller Simone. Dock har jag tre clubs så måndagar har jag key club (välgörenshet) så där umgås jag med en tjej från cross country, sen har jag GSA (Gay Straight Allegiance) på tisdagar o går alltid dit med Simone så äter med han, varannan fredag är det international club o där äter jag med utbytisarna och en annan kompis). Tar med mig lunch till skolan eller köper mac n cheese när det är klubbar. När det inte är klubbar går vi oftast till Burger Ranch och jag köper ett alldelles för stor kids meal fär 3.25 och får friterad kyckling, pommes frites, dricka och glass, underbart. 
11.26-12.20- Algebra 3-4 Prep
12.26-1.20 - US History
1.26-2-20- Computer Applications
Efter skolan kör oftast Mallory hem mig om jag inte umgås med någon direkt efter skolan. Jag kommer sedan hem och gör lite läxor, kollar serier och umgås med min underbara värdfamilj.

Så nu tänkte jag skriva lite om de olika kurserna, 
Drama - Detta är någo jag alltid vetat att jag ville göra på mitt utbytesår. Har alltid celat prova på teater så jag tog chansen. Älskar denna klassen och läraren är verkligen grymt bra. Vi har tränat lite på att memorera monologer och även spelat upp två 10-minuters pjäser för klassen som en uppgift. Just nu tränar vi på vår föreställning vi kommer ha i maj som kommer bestå av ungefär 9 pjäser som är 10 minuter långa. Denna klassen har lärt mig så otroligt mycket och det är grymt bra för mig att öva på uttal och så. Jag expandar även mitt vocabulary vilket är grymt. 
För ett år sen kunde jag inte ens prata inför folk utan att bryta ihopoch i denna klassen är det mycket improvisering och det är grymt kul. Har haft väldigt mycket kulturproblem i denna klassen dock, flera elever har åsikter som går helt emot mina och vi har rykt ihop ett flertal gånger. Det värsta är dock att läraren har riktigt starka åsikter som jag anser är extremt fel. Vet att man inte ska säga fel, men det är verkligen helt vrickat. Har nästan fått mig att byta denna klassen, men han är en riktigt bra lärare trots allt och drama är extremt kul så har bestämt mig för att göra detta nästa termin också. Fick dock mitt lägsta betyg i denna klassen för att jag varit sjukt ett tag och han tar bort credits om man är sjuk så slutade med 93% (A)
Concert Choir - Det finns några olika körer men jag är i den man inte behöver auditiona för. Vi är ungefär 40 pers och det är en grymt kul klass. Som man kanske förstår på namnet så är det en kör, vi stränar på låtar och sedan framför de. Det roligaste att framför var julkonserten. Den blev dock inställd på grund av fruset regn så vi hade den i början av jannuari. Men var iallafall grymt kul och jag älskade verkligen låtarna. speciellt en grym mash-up av olika julsånger som vi hade. Denna klassen är väldigt chill. Man har inga assignments, så länge man kommer dit får man 100%. Läraren, Mrs. Eng är helt otroligt underbar. Tänkte lämna denna klassen på grund av drama med vissa människor, men slutade med att jag stannade och nummer ett anledning till det var läraren. Hon är helt underbar och man kan verkligen prata med henne. Speciellt med tanke på att jag alltid är den första till lektionen för att jag har dram så himla nära. Denna klassen är också chill för oftast får vi väldigt mycket tid till att prata med varandra och kolla på film.Väldigt väldigt många freshmen och sophomores vilket är lagom jobbigt ibland,  dock väldigt glad att jag valde kör. Fick även 100% (A), så det ör trevligt.
American Literature - Detta är en klass min counselor put me in för att jag behövde en english credit. Nästa termin ska jag dock ta Creative Writing vilket ska bli mycket roligare. Vad vi har gjort i denna kursen är typ att läsa böcker och svara på frågor efter varje kapitel. Jag är verkligen inte den typen av människa. Jag gillar att vara kreativ och behöva använda min hjärna så därför tar jag inte detta nästa termin. Läraren är dock väldigt passionerad vilket har fått mg att klara av hela terminen. Vi pratade mycket om allt möjligt och vi fick nästan alltid ha våra telefoner uppe så det var chill. Eleverna i denna klassen var alla juniors, och ah det finns en del grymma juniors men människorna i denna klassen var verkligen inte min typ av människor och jag kommer verkligen inte sakn någon från denna klassen. Fick dock 101% (A) så jag är nöjd och glad. 
Algebra 3-4 Prep - Jag behövde även ta en matteklass så de satte mig i denna. Den var för mesta delen extremt lätt, läraren påminde dock rätt mycket om en dagislärare. Jag tyckte dock om det för hon var extremt organiserad och använde färger och bra exempel så tycket ändå det var rätt kul. Det finns dock en del saker som är annorlunda i matten i USA t.ex. att man skriver 1.5 och inte 1,5. Mattespråket var också lite svårt ibland men mesta delen var det väldigt lätt. vi fock läxa varje dag och den skulle alltid in dagen efter,, dock hade jag nästan alltid tid nog att göra klart den på lektionstid. Även fast denna klassen var helt okej så är jag ände glad att kunna säga att jag slipper matte nästa termin så nu kommer jag aldrig ta matte igen i hela mitt liv.  Nästa termin byts detta istället ut till Child Psychology. Dock fick jag 101% (A) även här så klagar inte.
US History - Detta är som rubriken avslöjar amerikansk historia. Vi har denna terminen läst om tiden mellan att USA koloniserades till efter första världskriget så nästa termin kommer handla om tiden efter första världskriget till nutid. Jag visste redan rätt mycket om amerikansk historia för jag gjorde en del smarta val i historian i sverige och skrev uppsatser om amerikansk historia. Jag är även bra på att memorisera saker och det är det enda man behöver kunna i denna klassen. Vi hade även en pärm som alltid behövde vara extremt organiserad så det var minst sagt intressant.. Men har lärt mig massa saker och läraren är grym och väldigt intresserad av Sverige. Dock är upplägget väldigt inte varierat överhuvudtaget, men det är typiskt High School så det är lugnt. Vi skrev en del paragrafer för det gör man här, är som en miniuppsats. vi läste även ur tjockaste textboken och svarade på frågor. I slutet av varje kapitel hade vi ett quiz med 15 terms, names and events. Fick även 98.9% (A) så är nöjd.
Computer Applications - Sista lektionen på dagen var Computer Apps. Tog denna för hörde att den var superchill och jag hade helt rätt. Helt ärligt så spenderade jag mesta lektionen med att prata eller göra något på telefonen/datorn. Själva kursen gick dock ut på att lära sig om Microsoft Word och Outlook, mest word dock. Även fast 90% av klassen har varit extreeeemt enkel (nästan irriterande enkel när man sitter och kollar på en instruuktionsvideo på hur man insert a picture) så har jag lärt mig otroligt mycket som jag inte visste om word så ska inte säga att det var helt useless. Vi övade även på att skriva på tangentbord vilket verkligen behövdes när jag var ny på det amerikanska tangentbordet. Är ändå rätt glad att jag tog denna kursen. Nästa termin ska jag ta Cermaics istället vilket jag är excited för. Fick iallfal i denna klassen 99% (A).


Det känns lite som att detta inlägget kommer bli lite väl långt så tänkte bara skriva väldigt kort om skillnader och sen göra ett seperat inlägg för mer detaljer. 
1) Man har ett bell shedule vilket betyder att en klocka ringer när lektionen börjar och när den slutar. Den ringer också fem min innan skolan börjar och fem min innan lektionen efter lunchen börjar. Ringer också en min innan den ringer en sista gång när lektioner börjar.  Folk sitter verkligen och väntar på att klockan ska ringa i slutet av lektioner och sekunden den ringer reser sig alla upp och  går ut oavsett vad läraren håller på med.
2) Allting som skrivs skrivs i paragrafer. En paragraf kan bestå av allt från 5-6 meningar till två sidor. Förstår verkligen inte detta då det inte hjälper mig ett skit när jag skriver något. Dåligt mått. Kände mig extremt dum i början innan jag frågade min US History lärare. 
3) Folk är extremt omogna, det är lite som kiss och bajsåldern fast med nakna kroppar, sex, och såvidare. Så fort någon nämner något som ens kan associeras med dessa ämnen börjar alla i klassen fnissa ochh jag blir lika irriterad varje gång. 
4) Varje gång man ska kolla på en film måste man ta hem en permission slip så att ens föräldrar kan skriva på att man får kolla på den filmen. Man får heller inte kolla på någon film som är Rated R. 
5) Vill du gå på toa måste du frpga läraren och hen ger dig ett hall pass, ett plastkort du hänger runt halsen som du måste ha på dig när du går på toa annars kan security tvinga dig tillbaks till din lektion.
6) Elever blir behandlade som barn som att deras åsikt är helt värdelös.
7) Närvaro tas extremt seriöst, är du borta mer än 5 dagar, sjuk alltså, får du en varning hem. Efter 8 dagar får du ytterligare en varning och efter 12 dagar kan de göra dina kurser ogiltliga och du behöver ta om de. Jag tycker detta ör helt vricat om jag ska vara ärlig efter som i sverige är dte mer att du får skylla dig själv om du inte kommer till skolan, medans här tror alla vuxna att det är deras ansvar.
8) Man säger inte emot läraren. Någonsin. Om någonting. Om du gör det kan du skickas till security.
9) Man har lockdownövningar vilket är som brandövningar men är istället för om det skulle vara en skolskjutning, vilket alltid ger mig extrem ångest och jag har lite panik för att sitta nära en dörr eller fönster.
10) Man har i nästan alla klasser individuella bönkar som sitter ihop med stolen och helt årligt ibland kan det vara lite awkward att komma ner i bänken.
11) Sista skillanden jag kommer skriva om här är hur otroligt lätt det är att få bra betyg. Detta är för att så länge du lämnar in dina uppgifter så har du iallafall ett B eller kanske ibland C. Om du anströnger dig har duu ett A eller kanske ett B. Man har också ett antal chanser till extraa credit som ibland kan vara att lämna in något en dag tidigare, få en underskrift av sina föräldrar eller svara på en extra fråga på ett quiz. 

Ska skriva mycket mer om skillnader för det finns otroooooligt många. Detta blev ett extremt långt inlägg så grattis om du orkade läsa hela vägen hit. Imorgon börjar andra terminen vilket är helt galet men jag är väldigt excited! Även bara 27 dagar kvar till Disneyland!! 

Ha det gött!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar