⬇ Där kan du komma till min..

11 oktober 2014

Plugglördag och ansökningshandlingar

Så idag har jag mest pluggat matte och samhällskunskap. Även varit och handlat med mamma ett tag, supermysigt.

Just nu sitter jag och kollar tv och är supertaggad för imorgon då det blir att åka in till Göteborg och träna lite Zumba med Maja, sedan ska jag på utbytesträff och det ska verkligen bli sååå kul. Kan ju säga att min familj och mina kompisar är lagom trötta på mitt USA-snack.
Och på tal om USA, det är sååå mycket som ska fyllas i och skanna in så tänkte göra en lista ifall någon är intresserad :)

- Student application- Allmän information om mig själv, längd, vikt, passnummer och annan kontaktinformations samt rätt mycket info om mina föräldrar

- Personal Information- Ja, som det står mer personlig information t.ex. vad jag gör på fritiden, lite information om mina syskon, om jag har allergier, språk som jag talar, om jag vill bo med en annan utbytesstudent (ska skriva mer om detta i ett separat inlägg) och lite annat

- Mini Bio- Detta är då en liten minibiografi där jag ska skriva lite mer ingående om mina intressen, hur ofta jag sitter vid internet, jobberfarenheter och sedan något som jag är väldigt nervös för, en översiktlig beskrivning om mig själv, detta är det första som värdfamiljen kommer att läsa om mig så det känns som att det är mycket som hänger på vad jag skriver där,, hjääääälp

- Allergy form- Massa frågor om ifall jag har några allergier, men eftersom jag inte har några gick den väldigt fort att göra färdig så den delen är den enda delen jag är färdig med...

- Grades- Här ska man då skanna in sina betyg, jag har dock ingen aning hur många betyg, alltså hur många år tillbaks, men har skannat in slutbetygen i 9:an. Gymnasiebetygen i ettan fick jag inte på papper och antar att man ska skanna in de så ska gå till administrationen på måndag och fråga om jag kan få de på papper.

- Rules & Agreement- Man ska skriva ut reglerna och sedan skriva under de och skanna in de igen. Ska göra det alldeles strax så sedan är den också färdig! Om det är någon som undrar om regler under ett utbytesår så fråga på! :)

- Student Letter- Detta fruktar jag mest av allt i hela världen, usch. Ska alltså skriva ett brev på engelska om mig själv. Hur skriver man ett brev om sig själv för att få en familj att vilja låta dig bo hos dem i ett år? Och fortfarande vara helt ärlig. Ååååh. Ska prata med de andra utbytesstudenterna imon om denna..

- Parent Letter- Ett brev som ens föräldrar (min mamma) ska skriva om en själv. Inte något jag är särskilt orolig över, det är mammas problem hehe..

- Photo Album- Ett fotoalbum på nio bilder, jag ska inte vara med på något av de. De ska vara på min familj och mina vänner med en kort beskrivning för varje bild.

- Student Photo- Detta fruktar jag näst mest. Alltså ett fotoalbum med endast bilder på mig själv. Fem bilder. Och jag är den minst fotogeniska människan i hela universum och gör fula blinkningar och konstiga miner på varje kort hur jag än bär mig åt. Usch detta vill jag verkligen inte. Man kan dock också göra videos. Tror jag satsar på det.

- Birth Certificate & Passport- Här är det då en kopia på mitt engelska personbevis stämplat av skatteverket. Ringde och beställde detta igår så det ska komma på måndag. Hörde att det var 3 sidor långt. Helt sjukt. Även en passkopia ska skannas in, något jag inte har än och eftersom jag är tysk medborgare kommer detta ta en bra stund.

- SLEP/ Additional Forms- En skannad kopia på SLEP-testet (engelskatest). Detta är något man dock inte längre behöver göra så det är klart!

- Immunization- Intyg på att och när jag tagit 7 olika sprutor och jag hoppas så mycket att jag tagit de flesta av dessa sprutor för usch. Min sprutfobi är på en extremt hög nivå. Ska fyllas i av läkare.

- Certificate of Health- Tre sidor om min hälsa. Måste alltså gå till en läkare och göra en allmän hälsoundersökning. Ska ringa denna veckan och boka tid.

- School Record Transcript- Två papper som rektorn ska fylla i om min skolgång.

- Scholastic Judgements- Lite osäker på detta papper. Tror det är om man inte gjort en kurs eller hoppat över ett skolår, så då ska det nog inte vara något jag ska fylla i. Ska fråga de andra utbytisarna och ringa STS.

- Teacher Recommendation- Två sidor som min engelskalärare ska fylla i om hur jag är i skolan och hur bra min engelska är. Gillar min engelskalärare så det ska nog gå bra!


Så det var allt man ska göra. Hos STS har man dock ingen tidspress men jag ska ju få det gjort så fort som möjligt så sökandet efter min familj kan börja. Sååå spännande.

Detta blev nog mitt längsta inlägg någonsin. Om någon undrar något så är det bara att kommentera, ha det gött! Uppdaterar antagligen efter utbytesträffen imorgon.

































 Två bilder från 2012 på mig och min mamma, extremt dåliga jag vet men de enda jag hittade just nu. Älskar dig Mamma. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar